نکاتی در خصوص تربیت صحیح و علمی کودکان

مواد مغدی مورد نیاز کودکان این سنین شامل موارد زیر است :

• انرژي: دانش آموزان خصوصآ درسالهاي آخر دبستان که مقارن با جهش رشد است به انرژي بيشتري نياز دارند البته به ازاء اندازه بدن ، فعاليت و تحرک نياز به انرژي متفاوت است منبع خوب تامين انرژي قندها و چربيها هستند

• پروتيين: براي نگهداري و ترميم بافت ها و سنتز سلول ها وبافت هاي جديد مورد نياز است منابع خوب آن :گوشت ، مرغ ، تخم مرغ (حيواني خوب ولي گران)گياهي ارزان بصورت ترکيب مفيد

• کمبود این مواد مغذی رشد کودکان این سنین را با خطر مواجه می کند.

ریز مغذی ها :

نقش ريزمغذيها در قدرت يادگيري دانش آموزان قابل توجهاست..به طور مثال كمبود يد سبب كاهش ضريب هوشي تا 13/5 واحد و كمبود آهن موجب كمبود ضريب هوشي به ميزان 10 واحد مي شود.

كمبود ريزمغذيها اثرات مختلفی بر سلامت کودکان و در نتیجه جامعه دارند از جمله اثرات بهداشتي ,اقتصادي ,اجتماعي فرهنگي ورواني

شامل:

آسيب مغزي ,اختلال عملكرد مغز ,نقص عملكرد سيستم عصبي كاهش ضريب هوشي كاهش مهارت يادگيري كاهش مهارتهاي سيكوموتور

و اثرات فيزيكي شامل : اختلال رشدخستگي, بي حالي, بي تفاوتي, اختلال بينايي, ناتواني درشنوايي و بيان , رنگ پريدگي هستند.

طبق بررسي هاي بعمل آمده شايع ترين کمبودریز مغذی ها در اين دوران: املاح يد, آهن وکلسيم و ويتامين ها یA&D است .

 ويتامين آ در رشد ومقاومت بدن در مقابل بيماريها حفظ قدرت بينايي سلامت پوست .... نقش ايفا’ مي کند.

منابع غذايي غني آن بيشترحيواني است اما پيش ساز آن در سبزيهاي برگ سبز و زرد(کاهو و هويج وکدو حلوايي)ودر ميوهاي زرد ونارنجي(زرد آلو و طالبي و هلو)وجود دارد.

كم خوني: آهن :يكي از ريز مغذي هاي مهم است كه در ساخت خون نقش مهمي دارد.در صورتي كه آهن مورد نياز بدن از طريق غذا تامين نشود بدن از ذخاير خود استفاده مي كند و با تخليه شدن اين ذخاير كم خوني فقر آهن بروز مي كند.

كم خوني باعث :كاهش قدرت ياد گيري ، افزايش امكان ابتلا به بيماري هاي عفوني ، احساس خستگي زودرس و ضعف جسمي به هنگام فعاليت وتغييرات رفتاري مثل بي حوصلگي و بي تفاوتي مي شود .

اهمیت صبحانه

تشویق و ترغیب بچه ها به خوردن صبحانه بسیار خوب است. داشتن خواب کافی و باکیفیت در شب و به دنبال آن یک صبحانه خوب و مقوی، به بچه ها کمک می کند فعال باشند و بتوانند در مدرسه روی درسهای خود خوب تمرکز کنند. صبحانه همچنین کمک می کند که بچه ها در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنند. شما می توانید الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید. اگر شما صبحانه بخورید بچه ها هم از شما یاد میگیرند. یک کاسه سیریال صبحانه به همراه میوه های تازه و شیر می تواند نقطه شروع خوبی برای همه اعضای خانواده باشد.

ناهار در مدرسه

بااینکه خيلي از مدرسه ها رستوران و سلف غذا دارند، اما بدون کمک ممکن است بچه ها انتخاب های چندان خوبی نداشته باشند و غذاهایی را برگزینند که باوجود هزینه بالا، فاقد موادمغذی لازم باشند. بهتر است که بچه ها ناهار را از خانه با خود ببرند. به این روش بچه ها با تغذیه سالم آشنا می شوند و می توانند در آماده کردن غذا هم به شما کمک کنند. چند پیشنهاد برای ناهار بچه ها:

  • ساندویچ نان و پنیر، گوشت و مرغ
  • بیسکویت و مربا
  • سبزیجات و میوه جات بریده شده و آماده
  • قمقمه آب خنک یا شیر

ناهار در مدرسهغذاهایی که باید محدود شود

غذاهای فراورده ای/کارخانه ای، قندی، چرب و نمک دار باید فقط قسمتی از برنامه غذایی فرزند شما را به خود اختصاص دهد. غذاهایی که باید مصرف آن برای ناهار بچه ها در مدرسه محدود شوند عبارتند از:

  • گوشت های فراورده ای مثل سوسیس و کالباس
  • چیپس، پفک و بیسکویت های شیرین
  • انواع ساندیس ها و آبمیوه های مصنوعی
  • انواع نوشابه گازدار

تغذیه های زنگ تفریح و فشار همکلاسی ها

فشار همکلاسی ها برای خوردن برخی موادغذایی و تنقلات در این سنین خیلی زیاد است. اجازه بدهید که فرزندانتان هر از چند گاهی از این موادغذایی استفاده کنند، در میهمانی ها، مناسبات خاص و همراه با خانواده. بهتر است میزان پولی که به بچه ها می دهید را محدود کنید. یک بسته چیپس یا پفک هر از چند وقت یکبار آسیبی به کودکتان نخواهد رساند، اما اگر بچه ها عادت به خوردن این مواد کنند با مشکلات زیر مواجه می شوند:

  • کمبود یا فقدان موادمغذی لازم برای بدن
  • چاق شدن یا اضافه وزن آوردن بچه ها
  • متحمل شدن هزینه بسیار گزاف برای خرید این خوراکی ها—تغذیه هایی که در خانه درست شود بسیار کم خرج تر خواهد بود.
  • از دست رفتن فرصتها برای آشنا کردن فرزندتان با تغذیه سالم.

صزف غذا با خانواده

برای بچه های مدرسه ای، موقع صرف غذا کنار خانواده میتواند فرصت بسیار خوبی باشد تا درمورد فعالیت ها و اتفاقات مدرسه با آنها صحبت کنند. وعده شام زمان بسیار خوبی برای اینکار است.

بچه ها در این سن، برحسب میزان فعالیتشان، اشتهایشان تغییر می کند. پس باید به آنها اجازه بدهید که مقدار غذایشان را خودشان انتخاب کنند و شما فقط انواع و اقسام غذاهای سالم را برایشان تهیه کنید. بعضی از بچه ها خیلی کم شام می خورند یا اصلاً میلی به خوردن آن نشان نمی دهند، به همین دلیل باید اطمینان حاصل کنید که تغذیه عصرانه آنها به اندازه کای مقوی و مغذی باشد. برخی از انواع عصرانه های سالم عبارتند از: یک ساندویچ با یک لیوان شیر، سیریال و میوه، یک کاسه سوپ و نان تست. در زیر پیشنهاداتی برای زمان صرف غذا به همراه خانواده برایتان مطرح میکنیم:

  • به بچه های اجازه بدهید در این مواقع فعالیت های روزانه شان را برایتان شرح دهند.
  • از چیزهایی که حواس افراد را پرت میکند مثل تلویزیون، رادیو یا تلفن دوری کنید.
  • اجازه بدهید بچه ها خودشان تصمیم بگیرند که چه وقت سیر شده اند و سر خوردن غذا با آنها بحث و جدل نکنید.
  • به بچه ها اازه بدهید در خرید خانه و آماده کردن غذا به شما کمک کنند.
  • فواید غذایی انواع و اقسام خوراکی ها را برایشان شرح دهید، مثلاً: "شیر باعث می شود که استخوانها محکم و قوی بماند."

نوشیدنی هاتوصیه هایی برای والدین

  • باید بچه ها را به خوردن آب تشویق و ترغیب کنید.
  • نوشیدنی های شیرین مثل ساندیس و آبمیوه های مصنوعی برای یک رژیم غذایی سالم توصیه نمی شود.
  • مصرف سه وعده در روز لبنیات برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن ضروری است. بهتر است تا حد ممکن از لبنیات کم چرب استفاده شود.

ورزش و فعالیت بدنی

فعالیت جسمانی یکی از بخش های بسیار مهم برای حفظ سلامت افراد است. تا میتوانید فرزندانتان را ترغیب کنید که هر روز فعالیت جسمی داشته باشند. خیلی از والدین نگران وزن فرزندانشان هم هستند، برای این منظور توصیه های زیر می تواند مفید باشد:

  • مدت زمان تماشای تلویزیون فرزندانتان و همچنین کل اعضای خانواده را محدود کنید.
  • سعی کنید به همراه فرزندانتان فعالیت های فیزیکی و جسمی داشته باشید.
  • برای تماشای بازی و ورزش بچه ها حتماً بروید.
  • بچه ها را نه فقط به ورزش بلکه به انواع فعالیت های روزانه تشویق کنید.
  • سعی کنید تا حد ممکن کمتر از ماشین شخصی استفاده کنید.

نکات مفید برای کودکان مدرسه ای

  • بچه ها هر روز نیاز به انواع مختلف موادغذایی دارند.
  • تنقلات بخش مهمی از رژیم غذایی بچه های فعال را تشکیل می دهد.
  • سعی کنید از تنقلات سالم و مقوی برای بچه ها استفاده کنید.
  • موقع صرف غذا با اعضای خانواده صحبت کنید و به بچه ها اجازه بدهید اتفاقات آن روز خود را برایتان شرح دهند.
  • اجازه بدهید بچه ها خودشان تصمیم بگیرند که چه وقت سیر شده اند.
  • ناهار بچه ها را در خانه آماده کنید.
  • اجازه بدهید بچه ها در خرید و آماده کردن غذا با شما همکاری کنند.
  • همه اعضای خانواده را به انجام فعالیت فیزیکی تشویق کنید.
  • بچه ها را به خوردن آب تشویق و ترغیب کنید.

از  کجا کمک بگیرید:

  • پزشک خانوادگی
  • متخصص تغذیه
  • مسئول بهداشت مدرسه

یادآوری:

  • تنقلات بخش مهمی از رژیم غذایی بچه های فعال را تشکیل می دهد، از اینرو خوراکی ها مقوی و مغذی برایشان فراهم کنید.
  • اجازه بدهید بچه ها در خرید و آماده کردن غذا با شما همکاری کنند.

تشویق و ترغیب بچه ها به خوردن صبحانه بسیار خوب است. داشتن خواب کافی و باکیفیت در شب و به دنبال آن یک صبحانه خوب و مقوی، به بچه ها کمک می کند فعال باشند و بتوانند در مدرسه روی درسهای خود خوب تمرکز کنند. 

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم اردیبهشت 1390ساعت 11:3 بعد از ظهر  توسط موسی الرضا برزگر  |